söndag 20 november 2011

Mitt retrokök

Jag har sedan länge utlovat bilder på köket i 50-talslägenheten som jag bor i. Tyvärr revs originalköket ut i början på 1990-talet. När vi flyttade in i våras hade det köket i sin tur blivit slitet och föga uppmuntrande att vistas i. Efter att ha fått en offert på ett retrokök som skulle kosta dryga 50000 (då skulle vi ändå behålla de nuvarande skåpstommarna) så bestämde vi oss för att vi inte tyckte det var värt pengarna utan snävade in renoveringen till knappt hälften av den summan. Vad har vi då gjort? Jo vi har fått helt nya luckor med retrobeslag och två bänksivor med virrvarr-mönster. Idag visar jag ena halvan av köket som består av matplatsen och en köksmodul samt städskåp, det är ändå den mest spännande delen av köket

Skåpen går ända upp till taket vilket är mycket praktiskt. Mer plats för  för porslin! Luckorna är lackade i en s.k. Stockholmsvit färg.
Retrobeslag som egentligen inte har någon funktion annat än att skåpen går att öppna..

..för när man öppnar ett skåp så är inte skåpdörren infasad, och retrobeslagen har ingen "klickfunktion" De sitter bara där utanpå dörrarna och ser fina ut. Skåpdörrarna har heller inga synliga utanpå-gångjärn som ju annars kännetecknar skåpluckor från 50-talet

Lådorna har fått en annan slags retrobeslag

Bänkskiva med virrvarrmönster som pryds med skålar i vitt pressglas och en modern plåtburk i två våningar. Jag blandar gärna gammalt och nytt, även om återanvänt nog dominerar i möbler och porslin.
Här är matplatsen med ett 50-tals bord som skulle behöva slipas och lackas. Tapeten är en easyup från Eco ur kollektionen Tweed. Taklampan är en rislampa från Ikea och har fått en röd sladd.

Ovanför köksbordet hänger två hyllor i teak. Den undre har precis fått sällskap av den övre som jag ropat in på Tradera. Jag hade inte fattat att den var kortare än den undre, men det gick ju bra ändå. På hyllorna står det ljuslyktor från Reijmyre, sultburkar från Christers kermik, röda plåtburkar och ett arvegods som används som pennskrin.

Kökssoffan är liten och nätt och har fått ett nytt retroinspirerat vaxtyg från Åhléns. 


Stolarna har fått samma tyg för att få en mer enhetlig ton med soffan.


Bredvid köksskåpen hänger två knäckebrödsburkar från NilsJohan. Den övre är tyvärr ganska sliten i färgen och jag funderar på att försöka måla om den.

Voila!
här såg köket ut strax efter att vi flyttat in.

21 kommentarer:

  1. Men, vad superduper fint! Du kan känna dig stolt över budget köks makeovern!

    SvaraRadera
  2. Jättefint. Hemtrevligt. Kreativa lösningar gillar man. Inget slit och släng utan man tar tillvara det som finns och sparar en massa pengar!

    SvaraRadera
  3. Åh, Jenny så fint ni fått det.Gillar allt och riktigt fiffigt att sätta brödburkarna på väggen.

    SvaraRadera
  4. Jättefint, så skulle jag också vilja he det...

    SvaraRadera
  5. Det är superfint, och bra pris blev det. Kök brukar bli en aning dyrt, men ni har verkligen lyckats :)

    SvaraRadera
  6. I vår förra lägenhet hade vi ett "gammalt" kök från ca -50, åh vad jag saknar det!I vår nya lägenhet är det 6 år gamla "nya" luckor som redan blivit fula och förstörda!

    SvaraRadera
  7. Så lyckat!!! Snyggt, trivsamt och smarta lösningar.

    SvaraRadera
  8. snyggt! allt var snyggt men bäst var nog knäckebrödsskrinen på väggen som små färgklickar. jag vill verkligen ha ett sådant, ett ljusblått..

    SvaraRadera
  9. Vilket läckert kök! Det blir verkligen oslagbart hemtrevligt när man fyller köket med fina loppisfynd. Och jag tycker att ni gjort smarta och smakfulla val i renoveringen, gillar verkligen färgerna.

    SvaraRadera
  10. Fint! Men satt beslagen på luckorna sådär? Jag tycker de känns som att de sitter ett kvarts varv fel. Jag var tvungen att gå och titta i mitt eget kök, original från -45. Men det kanske kan se olika ut.

    SvaraRadera
  11. Oj, vad fint kök ni fått! Knäckebrödsburkarna är fantastiska!

    SvaraRadera
  12. Hej vad kul med alla positiva kommentarer. Jag tackar och bugar :)

    Ang hur beslagen sitter så är det nog olika, och på närbilden så visas överskåpen, på golvskåpen sitter de omvänt. De sitter som leverantören rekommenderat, men jag känner också igen att de ibland sitter en kvarts varv vända i originalskåp!

    SvaraRadera
  13. Jag blir så glad när jag ser kökssoffor hos andra oxå! Jag är uppväxt med ständiga resor till norra sverige och där uppskattas verkigen denna möbel :-) I mitt fall så går min att transformera till en nittiosäng(dock lite kort, långa får ligga på skrå) och många tacksamma rumpor har vilat på dess sköna lock!

    SvaraRadera
  14. Åh, så underbart retrofint du har hemma.
    Tyget på soffa och stolar är verkligen läckert.
    Jättekul att njuta av detta inlägg.

    SvaraRadera
  15. Otroligt fint renoverat för en rimlig peng - ursnyggt!!!

    SvaraRadera
  16. Vilket härligt kök! Kul att renovera så att det ser äldre ut än innan (naturligtvis positivt menat), eller hur?? :)

    SvaraRadera
  17. Så fint! Gillar skarpt den ljusa virrvarren och er kökssoffa. Och så roligt att få veta vad de där vägghängda burkarna är till för. Jag köpte en röd eftersom den verkade så rolig men jag har liksom inte hunnit ta reda på mer. Nu vet jag! :)

    SvaraRadera
  18. Vilket härligt retrokök! Dom där knäckebrödslådorna är ju hur fina som helst. Speciellt tillsammans då färgerna är så snygga ihop. Om du målar om det måste du nästan måla det i samma blå nyans som innan.

    Nu blev jag riktigt sugen på att leta efter några jag med och hänga upp! :)

    Tack för din kommentar förresten!

    Linda :)

    SvaraRadera
  19. Vad fint! Jag sökte efter tapeten som ni har satt i köket då jag just beställt den till mitt sovrum :) Den ser superfin ut hemma hos er så det blir den nog hemma hos oss också!

    SvaraRadera

Kanske gillar du också