tisdag 10 april 2012

Ett retrohem

Igår hade jag förmånen att besöka en villa i södra förorten som är härligt bevarad. När mina kompisar flyttade in i huset för knappt ett och halvt år sedan hade samma tant bott där i 40 år och uppenbarligen inte alls lyckats slita nämnvärt på tapeter och annat. Det här har gjort att de nya ägarna i sin pågående varsamma renovering har bevarat en del tapeter som fondväggar, eller t.o.m. i sin helhet.


Man kliver in i huset på bottenvåningen och går direkt upp för en trappa till den mest använda delen av bostaden. Spana in trappräcket och träpanelen i trappan. Tapeten är original. På bilden längst upp till höger så har en fondvägg bevarats i vardagsrummet och på samma bild skymtar man köket och övre hallen i bakgrunden. På bilden längst ner till höger så har tapeterna i sovrummet bevarats som fondvägg på garderoberna.


Köket har gröna blommiga tapeter och omålade skåpluckor med gröna knoppar i glas


Ni kan också skymta ett schackrutigt golv i grått och vitt. Vilket drömkök!


Vardagsrummet är gigantiskt och har också en öppen spis som jag visst inte fick med på bild


Slutligen ett par bilder på badrummet som också är orenoverat och helkaklat i grönt och gult med inbyggt badkar.

Gissa om jag blev grymt avundsjuk på deras hem som faktiskt bara ligger på några minuters gångavstånd från min egen lägenhet!

13 kommentarer:

  1. Häftigt!!! De var "rätt personer" som köpte villan :-)

    SvaraRadera
  2. Underbart och hur läckert som helst. Kred till dom för att dom bevarar den unika miljö dom faktiskt har. Inte många som tänker som dom idag :) Jag blir så glad!

    SvaraRadera
  3. Det där är en riktigt härlig dröm - tapeterna, knopparna och krokarna i badrummet. Man riktigt njuter av de glada retrodetaljerna när man kliver över trösklarna till ett sånt här hem! :)

    SvaraRadera
  4. Åh, finns sådana hem på riktigt? Och vilka underbart kloka vänner du har som ser skönheten och bevarar den! Jag är SÅ avundsjuk på deras hem.

    SvaraRadera
  5. Fantastisk villa! Kul att dina vänner har vett att behålla en del! Många hade nog bara rivit ut allt på en gång. Det är inte många som förstår tjusningen med inredning från 60-70-talet.

    SvaraRadera
  6. Herre gud vilket makalöst, underbart hem! Känner mig grön av avund. Samma tapet på garderobsdörrarna som på väggen är bland det vackraste jag vet! Glasknoppar är något som jag också älskar, speciellt när de är gröna. Vilken dröm att få ta över ett så välbevarat hem! :)

    SvaraRadera
  7. Vilket vackert hem! Och vilken tur att huset fick "rätt" ägare :)

    SvaraRadera
  8. Oooh! :) Håller med ovanstående, så härligt att de som köpt huset vill fortsätta bevara allt det gamla vackra och inte bara river ut för att göra "vitt och fräscht"... Köket var en klar favorit, den gröna färgen på stommarna var perfekt!

    SvaraRadera
  9. Vad läckert! Så roligt att se bilderna. De har väl tänkt att behålla det, hoppas jag? Det finns en och annan pärla out there och det var kul att få se denna.

    SvaraRadera
  10. wow, vilket fantastiskt hus! köket var det jag gillade bäst. tack för att vi fick se det!

    SvaraRadera
  11. Kan bara hålla med dom andra.Blir glad av ett så snyggt bevarat hem från förr.

    SvaraRadera
  12. Läckert! Gillar speciellt trappräcket och den turkosa tapeten där. Glasknopparna i köket gör mig nostalgisk då min mormor och morfar ett tag hade liknande gröna på garderoberna i sitt sovrum.

    SvaraRadera

Kanske gillar du också