måndag 10 september 2012

Jag drömde om gröna Groblad..


..Och nu är drömmen sann. När jag såg tekoppen Groblad i grön dekor i ett nummer av Antikvärlden tidigare i år så bestämde jag mig för att det här var koppen för mig.

Dekoren Groblad formgavs av Barbro Löfgren-Örtendahl för Gefle. Kopparna är hyfsat vanliga i brun (Umbra) och blå (Lagun) glasyr, men de gröna som heter Kaskad är ganska ovanliga. Jag vet inte varför, om det är för att de gröna tillverkades under färre år än 1964-1973 som de blå och bruna, eller om det beror på något annat som att de tillverkades i mindre upplaga?. Enligt Antikvärlden så finns Groblad som matservis också, men den tillverkades endast 1964-1967 och påstås vara mycket svårfunnen.


Efter att ha letat på loppis hela sommaren och bevakat Tradera som en hök så dök plötsligt tre koppar upp på just Tradera. Och då bestämde jag mig för att kopparna skulle bli mina till nästan vilket pris som helst. Och mina blev de, och knappast till något fyndpris, men fortfarande billigare än de betydligt mer vanliga, och mäkta populära tekopparna som t.ex. Lindbergs Berså för Gustavsberg eller Percys Lillemor för Gefle.


Nu har grobladen hittat hela vägen hem till mig från Norge där de befunnit sig innan och jag är mycket nöjd. Fast samtidigt undrar jag lite över den slarvigt dittryckta dekoren på en av kopparna, samt lite grönt färgstänk på en annan kopps öra. Är de måhända andrahandssortering? I övrigt är de just så snygga som bilderna visar!



13 kommentarer:

  1. Otroligt vackra och jag förstår om du gav dig den på att du skulle ha dom!

    SvaraRadera
  2. Jättesnygga!!

    Lovar att hålla lite extra utkik bland loppisar och antikaffärer ifall jag skulle springa på någon kopp!

    SvaraRadera
  3. Jag har de blåa tekopparna men de gröna är också jättefina. Förstår att du fastnade för dem.

    SvaraRadera
  4. Shit så snygga...mycket snyggare än de vanliga bruna...aldrig sett dem i grönt förut! Grattis!

    SvaraRadera
  5. Groblad är en favorit, och särskilt den gröna! Men det är faktiskt inte bara mönstrat eller enfärgat fat som är olika, utan även hänkeln. Titta här: http://kerstin.kokk.se/?p=5219 och den gröna: http://kerstin.kokk.se/?p=5334

    SvaraRadera
  6. Va kul! Jag har bara sett de blå och bruna tidigare. Alltid kul när man får ´lära sig ngt nytt.

    SvaraRadera
  7. Jag skulle nog också kunna drömma om dom - verkligen snygga! Det inköpet ska du vara nöjd över:)

    SvaraRadera
  8. Och ibland blir drömmar sanna!!! Mer fina drömmar till svenska folket :-D

    SvaraRadera
  9. Så snygga! Verkligen en kopp att drömma om.

    SvaraRadera
  10. De är verkligen jättefina. Jag har två gröna, två blåa och fyra bruna. De gröna är favoriter.

    SvaraRadera
  11. OMG vad snygga! Inte visste jag att jag hade en koppoholikkompis i Årsta!

    SvaraRadera

Kanske gillar du också