söndag 14 oktober 2012

"Grön vas"


Det kanske är dumt att dela med sig av sina hemligheter för hur man fyndar bäst, ungefär som att man inte talar om vart man hittar sin kantareller.. Men jag tycker att man ska hjälpa varandra hellre än stjälpa så jag kan inte låta bli.

Som ni ju redan vet så har jag en faiblesse för de gröna vaserna av frökapselkaraktär. Och eftersom jag samlar så vill jag ju gärna hitta dem så billigt som möjligt. Därför har jag en stående sökning på Tradera som heter just "grön vas" Och två gånger nu så har jag hittat vaser som inte gått ut för något annat än just ..grön vas... Det är då man kan få dem billigt, för det är inte så många som hittar fram till dem. Det är klart att det blir lite extra detektivarbete, men det är ju samtidigt lite mer spännande. För ibland kan ju Tradera kännas lite som att gå till vilken affär som helst, nästan allt finns ju där.

Här är i alla fall min senaste vas, en av de större och maffigare jag har. Den är omärkt under, så jag skulle tro att den är gjord för Örjan eller Glory keramik. Edit: Eller kanske Bo Fajans påpekade Form55.




8 kommentarer:

  1. Åhhh så snygga de är i grupp! När jag ser dem en och en händer det ingenting men i grupp börjar mitt samlarhjärta bulta!!!

    SvaraRadera
  2. Man utvecklar definitivt en och annan färdighet när man samlar, förmågan att hitta en nål i en höstack är en av dem. Huruvida man har någon direkt nytta av de här färdigheterna i "verkliga livet"... tja, det är en annan femma :)

    SvaraRadera
  3. Det är så läckert med vaser i grupp! Jag blir så inspirerad av dina bilder!
    Jag söker också på just " grön ", men jag är ute en blomkruka i glas . Än har jag inte hittat nån - till rätt pris ; )

    SvaraRadera
  4. Åh, vi har en grön i den stilen som du har. Men den är nästan lite mer klotformad. Inte märkt med ngt så jag vet inget om den.
    Jag skall be min make rota fram den i källaren. Om du vill ha den så är den din.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh men visst vill jag det. Eller om vi ska byta något eller så. :)

      Radera
  5. Helt underbart fint!
    Jag måste få komma och hälsa på dig någon gång och titta på allt fint :)

    SvaraRadera
  6. Vilka skönheter du har. Snyggt att ställa dem i grupp.

    SvaraRadera
  7. Helt underbar samling du fått ihop nu!! Och visst kan man göra fynd på Tradera om man är lite lurig i sina sökningar! Nu när Bo Borgströms vaser börjat dra iväg i pris så har jag börjar gå igenom hela kategorin glasvaser. Där dyker de upp ibland som "blå vas" eller "snygg vas" och det är där man gör kapen.. ;)
    Jag tycker också att ditt nya fynd påminner om en större golvvas av Dahlskog för Bo Fajans.

    SvaraRadera

Kanske gillar du också